ProfilGate®

Okos gyár legyen tiszta gyár is

Okos gyár legyen tiszta gyár is

| ProfilGate®

Amit az AGV-k alkalmazásánál nem szabad elfelejteni!

Okos gyár legyen tiszta gyár is

Ipar 4.0 – manapság ez a sláger valamennyi iparág üzleti folyamataiban. Minden vállalat szeretne mielőbb megérkezni a jövőbe és a negyedik ipari forradalomba. A logisztika területén az automatizálás iránti növekvő igény miatt jelentősen nő a vezető nélküli árumozgatási rendszerek (AGV) alkalmazása. Ennek számos előnye van a termelésben. De van hátránya is, például az a szennyeződés, amelyet kerekeiken behordanak az útvonalaikra. Ez probléma az aktuális technika ellenére, sőt, akár nagyobb is lehet a gond, ha nem hoznak megelőző intézkedéseket.

Mi a vezetőnélküli árumozgatási rendszer (AGV)?

Az egész automatikusan vezérelt fuvareszközökből álló rendszernek több összetevője van. Ezeket a Német Mérnökök Egyesületének 2510-es irányelve tartalmazza. Egy AGV összetevői:

  • egy, vagy több vezető nélküli fuvareszköz,
  • egy központi vezérlés,
  • adatátviteli technika a fuvareszközök és a vezérlés között (valamint az egyes fuvareszközök között),
  • helyzetmeghatározó szenzor,
  • infrastruktúra és perifériális berendezések.

A vezető nélküli árumozgató eszközök, ahogy a nevük is mutatja, saját meghajtásúak, ez automatikusan vezérli az eszközöket és nem kell irányítani azokat az útvonalukon. Fuvareszközök, árut mozgatnak és kizárólag a talajon mozognak. Az AGV-k lehetnek terhet vontatók és terhet vivők, ez utóbbinál még megkülönböztetünk aktív és passzív árufelvevő vezető nélküli fuvareszközt.

A központi vezérlés működteti és ellenőrzi az egész rendszert. Ellátja az adminisztratív feladatokat, mint például a lehívási diszpozíciók, a park üzemeltetése, flotta menedzsment és útvonaloptimalizálás. Az AGV és a központi vezérlésre, vagy az AGV-k egymás közötti adatátvitelére különböző technikák állnak rendelkezésre:

  • kommunikációs csík a padozatban,
  • keskenysávú rádióadó,
  • szélessávú rádióadó,
  • infravörös fény.

Ma már egyre kritikusabban ítélik meg, ha minden funkciót egy központi vezérlés lát el, mert ezáltal gyakran sérül a funkcionalitás és a rugalmasság. Az OFFIS (Informatikai Intézet bejegyzett egyesület) és az IPH (Integrált Termelés Intézete, Hannover) már 2013-ban kidolgozta a vezető nélküli árumozgató rendszerek decentralizált vezérlésének koncepcióját.

Ahhoz, hogy az AGV-k a termelési környezetben mindig megtalálják a megfelelő utat, különféle navigációs módok léteznek. A három fő mód:

1/ vezetősín, 2/ rács, 3/ lézer. Külső térben a GPS is megoldás lehet. Mindegyiknek vannak előnyei és hátrányai.

 

Vezetősín (optikai, induktív, vagy mágneses)

Rács (mágneses vagy optikai)

Lézer

Bekerülési költség

alacsony

közepes

magas

Fenntartás (karbantartás és javítás)

magas ktg

közepes ktg

magas ktg

Rugalmasság (változtatásnál, bővítésnél)

magas ktg

közepes ktg

alacsony ktg

A vezetősínek esetében vagy kamerák orientálnak, amelyek a színkontrasztokat, a csarnokszenzorokat felismerik, vagy mágneses mezőket lokalizálnak, vagy antennákkal érzékelik a váltakozó elektromos mezőket.

A vezetősínek elhelyezése munkaigényes és függ a padlóburkolattól. Sajnos az optikai vezetősín gyorsan elhasználódik az áthaladások és a beszennyeződés miatt. Az induktív nyomvonalnál az AGV a padlóba fektetett vezetősínt használ, amely energiaátvitelre is használható. Legnagyobb hátránya a rugalmatlansága, mivel csak a meglévő útvonal létezik és a raktározásban bekövetkező változásokra nem lehet gyorsan reagálni. A rácsos navigációnál transzpondereket, mágneseket, vagy optikai rácsokat (színkontrasztok) telepítenek a padozatba.  Ezek ugyancsak vezetősíneket képeznek, de nem egybefüggőt, hanem pontról pontra vezetőt. Ez lehetővé teszi az útvonalak könnyebb változtatását, mivel nem szükséges komplett új vonalakat lefektetni, csak a rácson belülieket kell módosítani. A lézeres navigáció installálása drága ugyan, de a legnagyobb rugalmassággal igazodik a raktári környezet megváltozásához. Az útvonalak mentén reflektorjeleket helyeznek el, a lézerszkenner ezekhez igazodik. Ennél a rendszernél ügyelni kell arra, hogy a reflektorokat ne takarjuk el és ne sérüljenek meg. 

kocsi

kocsi2

kocsi3

Vezető nélküli fuvareszköz optikai vezetősínnel, rácsos és lézeres navigációval.

A vezető nélküli árumozgató rendszereknél figyelembe kell venni az infrastruktúra és a periférián lévő berendezések (pl. ajtók, ablakok, tűzvédelmi kapuk és felvonók) helyzetét. Ezen követelmények is megtalálhatók a Német Mérnökök Egyesületének egyik irányelvében (VDI 2510, 3. füzet).

Mi az AGV-k feladata?

Az AGV különféle áruk mozgását szabályozza raktárban, vagy a termelésben. Feladattól függően kis tömegű tehertől akár 50 tonnás tömegig tud árukat mozgatni. Sebessége az alkalmazás helyétől függ.

Ha az adott területen személyforgalom is van, általában 1m/s az előírt sebesség. A teljesen automatizált területeken magasabb is lehet a sebesség, mivel ott kisebb a balesetveszély.

Az árumozgatási útvonalak automatizálása előnyökkel jár. A vezető nélküli fuvareszközök típusuktól függően különféle termékek fuvarozására alkalmasak. Optimalizálják és gyorsítják az üzemen belüli árumozgatási folyamatokat. Ezáltal nőhet a termelés a személyi ráfordítások egyidejű csökkenése mellett. Az AGV-k használatával csökken a hibaszázalék és hosszútávon üzemeltethetők, akár 24 órában. Emellett jól integrálhatók a meglévő rendszerekbe és a vezérlési rendszerüktől függően többé-kevésbé jól hozzáalakíthatók a változó körülményekhez.

Mely problémát felejtik el gyakran?

Egy probléma, amelyet a vezető nélküli árumozgató eszközök sem oldanak meg: ez pedig a szennyeződés behordása a kerekeken, görgőkön, gumiköpenyeken raktárakba, vagy a termelésbe. Folyamatosan azonos útvonalon közlekedve szennyeződést hord be pl. a logisztikai területről a tiszta terekbe. Ez magasabb takarítási költségekhez vezet, vagy a termékek, egyéb felületek szennyeződéséhez. De a szennyeződés miatt az AGV-k padlóba telepített vezetősinei vagy a rácsok gyorsabban elhasználódnak. Emellett az AGV-k nyomvonalain gyorsabban kopnak a görgők, különösen a kanyarokban és a rendezőterületeknél. A mindig azonos nyomvonal miatt a kopás nagyobb. A csarnok padlóburkolatán pontszerű sérülések keletkeznek, ahol a járművek megfordulnak, vagy ahol rendezik azokat, mivel ezek a műveletek mindig azonos helyen történnek.Profilgate - gyár szennyeződés

Szennyeződés a gyárban.

Szennyeződések a gyárban.

A ProfilGate® tisztítórendszer, amely raktár- vagy termelő környezetbe egyaránt integrálható, megoldást kínál erre a problémára. Tálcákból és rostélyokból álló egységekről van szó. A rostélyokban az előfeszített kefetestek, az azokon srégen elhelyezett sörték aktívan és teljesen mechanikusan dolgoznak.

Így szedik le a szennyeződést a kerekekről és a cipőtalpakról, amely a rostélyokon keresztül a tálcákba hull és ott összegyűlik. A szabadalmazott kefetestek sok olyan konstrukciós részlettel rendelkeznek, amelyek az egész rendszer kiemelkedően hatékony működését garantálják: a sörték srég elhelyezése, az előfeszítés, a tető- és profilforma, valamint a speciális anyag.

Szennyeződések tisztítása a gyárakban.

A különböző méretű gumiköpenyekhez, kerekekhez és görgőkhöz többféle kivitelű ProfilGate® termék létezik. A vezető nélküli árumozgató rendszerekhez az st szériát használják. Kislyukú rostélya keskeny kerekekhez jó, magas stabilitást biztosít nagyobb tömegekhez, ezáltal a vezető nélküli fuvareszközökhöz alkalmas, de ugyancsak kiválóan tisztítja a milkrunok, görgős kocsik és békák kerekeit is.  Az st széria csendes áthaladást biztosít, sima rostélyaival ideális belső terekbe és keskeny, kemény görgőkhöz is.

Amennyiben egy higiéniai koncepció elvárásainak kell megfelelni, úgy rendelkezésre áll az sti széria. A különbség annyi, hogy a rostélyok is rozsdamentes acélból készülnek. Ezt a változatot gyakran választja az élelmiszeripar, mivel ebben az iparágban szigorú élelmiszerbiztonsági előírások vannak érvényben, mint például az IFS Food, vagy a BRC Global Stanard for Food Safety.

Tisztító kocsi kerék.

Az AGV-khez megtalálható a kínálatban a ProfilGate® k széria. Kis kiosztású és abszolút sima műanyag rostélya van, amely csendes és rázkódásmentes áthaladást biztosít. A műanyag miatt a rostély könnyű, antibakteriális és élelmiszeripari felhasználásra engedélyezett. Az AGV vezetősínek elhelyezhetők a tálcák közé, de felszerelhetők a rostélyokra is. Sőt, ezeket a síneket a már meglévő tisztítómezőkbe is be lehet helyezni. Amennyiben önöknél már van ProfilGate® tisztítómező, de most még nem használnak AGV-t, biztosak lehetnek abban, hogy ez a későbbiekben gond nélkül megoldható. A tisztítómező a rácsos vezérlésű megoldásokhoz is átalakítható. A rácsos vezérlőmező egyes pontjai a tálcák közé elhelyezhetők, így a vezető nélküli fuvareszköz az irányító impulzust továbbra is megkapja.

 A ProfilGate® előnyei AGV-k esetében, összefoglalva:

  • kevesebb szennyeződés a raktári- vagy termelési környezetben
  • alacsonyabb takarítási költségek,
  • megkíméli a vezetősíneket,
  • a nyomvonal felületét kíméli,
  • a gumiabroncsok kevésbé használódnak el,
  • a kerekek és görgők kevésbé kopnak el.

Keressenek bennünket és csináljunk okos gyárukból tiszta gyárat!

 

Megjelent: 17.10.2019
Szerző: Rebekka Winkens

© NYÁRAI ÉS TÁRSA KFT. © 2020
nyári és társa

Kérdése van?




Ezúton hozzájárulok a kérelemben megadott adatok feldolgozásához. Az űrlap benyújtásával elfogadom az adatvédelmi irányelvet is, amelyet elolvastam.